uantes hores dediqueu a l’escola al procés de lectoescriptura?
Actualment a tot infantil es destinen 8 hores a l’àrea de comunicació i llenguatge.
-
Quins continguts treballeu?
A EI 4 anys treballem totes les vocals tant en reconeixement visual i auditiu com l’escriptura i lo grafia, més endavant, cap a final de curs, iniciem el treball amb les vocals en lletra lligada, també en reconeixement i en escriptura. Comencem a picar paraules per a separar-les per síl·labes. També treballem les dites dels mesos de l’any i els poemes de les festes populars. Es treballa de manera més profunda el nom propi amb un dossier on també s’inicia el treball del nom dels companys de classe. A p3 ja comencen a fer una mica el nom, però només fan reconeixement i escriptura, a p4 els nens i nenes ja comencen a fer inferències amb els noms i ja són capaços de veure qui hi ha noms que comencen per la mateixa lletra, síl·laba o que fins i tot tenen les mateixes lletres canviades d’ordre, com per exemple: CARLA I CLARA. S’inicia el treball d’alguna consonant gràcies al treball del nom propi, tot i que es fa de manera molt general i sense avaluar-lo pròpiament. També tenim un llibre de grafomotricitat perquè els nens i nenes puguin practicar el traç de les lletres, sobretot de les lligades.
A més a més de tot això, s’introdueix el cognom a l’hora de posar el nom a les feines, per a fer-ho més fàcil, donem a tots els nens i nenes un cartró amb els seu nom i cognom perquè el puguin guardar dins de l’estoig i això fer-lo servir de guia i referència. S’introdueix també la copia de la data de manera sistemàtica, la copia de paraules treballades als projectes o la iniciació a l’escriptura lliure de paraules.
-
Com els treballeu? Feu servir llibres? O fitxes?
En aquesta escola i sobretot a infantil tenim molt pocs llibres, a p4 només tenim un llibre de grafo de l’editorial Cruïlla i 3 xips xaps (quadernet de mates). La resta d’aprenentatges es fan a través de les fitxes que les mestres elaborem i del treball per racons i desdoblament. Un altre avantatge d’aquesta escola és que disposem d’una hora setmanal per a treballar la lectoescriptura de manera desdoblada.
-
Feu servir algun tipus de recurs per a l’atenció a la diversitat?
Si, com ja et deia tenim els desdoblaments que ens van perfecte a l’hora de treballar aquells continguts que poden resultar més complicats. Per exemple al desdoblament de lecto de p4 s’aprofita per treballar la copia de paraules, el treball amb el mètode global de reconeixement de paraules, la discriminació dels sons de les vocals dins les paraules i per a treballar els camps semàntics.
-
Com valores la metodologia emprada?
En general estem contents del funcionament de la lectoescriptura a p4, però si que es veritat que a vegades ens dóna la sensació que exigim massa als nens perquè per exemple, a l’hora de fer el traç de les vocals amb lligada, hi ha alumnes que no estan preparats madurativament per a fer-ho i aquesta sensació els angoixa molt. Per la resta, creiem que funciona prou bé.
Treballeu la consciència fonològica?
Doncs ben bé no sabem què és treballa amb la consciència fonològica, però suposo que poc o molt si.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada